Salam Pembuka

Sahabat sejati adalah seorang insan yang selalu hadir disisi kita tika diri dilanda kesedihan dan kesepian..yang selalu bersama saat duka..sahabat sejati memahami dan boleh menghiburkan hati setiap detik waktu..sentiasa ada ketika diperlukan..

Sahabat sejati tidak pernah memandang kaya atau miskin..seseorang insan yang sentiasa menghulurkan tangan membantu kita bangun tatkala terjatuh..dan bersama2 mengalirkan air mata bahagia tika melihat kita bahagia.

Sahabatku...kau menjadi penghibur tika diri tak punya sesiapa untuk bersandar.

Sabtu, 15 Januari 2011

manusia pasti BERPECAH tetapi wajib BERSATU

aku de terbaca kt satu blog ni [tp aku dh lupe nme blog tue..xjd follower pn..juz tgk2 je mse 2] pasal umat islam akhir zaman yg berpecah belah,saling berfitnah,benci-membenci dan yg sewaktu dgnnye la..bce dh lama dh..td terbuka lak fail2 lapuk dlm lappy ni n terjumpa entry tue yg aku simpan...
ni antara nya:


Fitnah yang muncul pada akhir zaman bahawa umat Islam berpecah-belah menjadi beberapa golongan, masing-masing mengaku kelompoknya yang benar, seperti halnya orang Yahudi dan orang Nasrani, mereka berpecah-belah dan mengaku bahawa hanya golongannya yang benar.


“Dan orang-orang Yahudi berkata : ‘Orang Nasrani itu tidak mempunyai suatu pegangan’, Dan orang-orang Nasrani berkata : ‘Orang-orang Yahudi tidak mempunyai sesuatu pegangan’. Padahal mereka (sama-sama) membaca Al-Kitab”
[Surah Al-Baqarah : 113]

Adapun dalil yang menjelaskan bahawa umat Islam pada akhir zaman pasti berpecah-belah diantaranya adalah hadith Anas bin Malik Radhiyallahu ‘anhu, Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam.
“Sesungguhnya bani Israel berpecah-belah menjadi tujuh puluh satu, dan sesungguhnya umat ini akan berpecah-belah menjadi tujuh puluh dua, semuanya di neraka kecuali satu, dan dia adalah jama’ah” [HR Ibnu Majah ; 3983] Dishahihkan Al-Albani Shahih Ibnu Majah 2/364.
Yang dimaksud jama’ah di dalam hadith ini adalah yang kembali kepada yang haq, atau sebagaimana yang diterangkan oleh Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam iaitu orang yang berpijak kepada Sunnahku pada hari itu dan Sunnah para sahabatku.




Perpecahan umat Islam ini merupakan takdir kauni (kehendak Allah untuk menciptakannya) bahawa pada akhir zaman umat Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wa sallam pasti berpecah-belah, akan tetapi bukan bererti kita boleh berpecah-belah, sebagaimana dalil yang selalu dikumandangkan oleh orang ahli bid’ah dalam rangka menutup aib mereka, mereka berdalil dengan hadith palsu
‘ ikhtilafu umati rahmat’ (perpecahan umat ini adalah rahmat).
Ketahuilah perkataan itu bukan hadith Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam akan tetapi hadith palsu. Syaikh Al-Albani berkata : “Para pakar ahli hadith telah cuba mencari sanad hadith ini akan tetapi tidak menemukannya” [Lihat Silsilah Ahadits Dho’ifah 1/141]
Dalil mereka ini tidak masuk akal, kerana mustahil orang yang berselisih dan berpecah-belah hidupnya penuh dengan rahmat. Bukankah pasangan suami-isteri bila berselisih terancam jiwanya, bagaimana berselisih dalam hal aqidah dan ibadah merasa suatu rahmat?! Oleh kerana itu ahli bid’ah dan orang yang fanatik golongan merasa sakit hatinya apabila dikritik kesalahannya.

Ketahuilah perpecahan umat ini merupakan ujian bagi orang yang beriman, hendaknya mereka memilih jalan yang benar dan meninggalkan kelompok tersesat lainnya. Adapun dalil wajibnya kita bersatu, tidak boleh berpecah-belah dan bergolong-golongan.

“Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai berai, dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (masa jahiliyah) bermusuh-musuhan, maka Allah mempersatukan hatimu, lalu menjadilah kamu karena nikmat Allah orang-orang yang bersaudara” [Surah Ali-Imran ; 103]



hmmm bila bce blik dan bila saat ni aku terasa spt syaitan sedang berbisik kpd ku...berbagai2 macam..dan aku terpedaya seketika...maka aku berganjak dr duduk ku dan bgn dekatkan diri pd Allah..aku tidak mahu menjadi pengikut syaitan yg dilaknat..

dan di subuh yg hening aku muhasabah kembali diri ni jauhhhhhhhhh di dasar hatiku...mengapa manusia diciptakan oleh Allah?dan mengapa Allah jdkan manusia dgn berbagai ragam,rupa,perasaan dan berbeza-beza?

aku terfikr..mengapa ketika ini aku terasa terbit satu perasaan benci kpda sesama manusia..ye aku benci kerana mereka cuba merampas kebahagiaan aku...tp btl ke tue kebahagiaan aku???so bila direnung2kn blik...semua org nk kejar kbhgiaan masing2..jd mgkin blm masenye utk aku merasa kebhgiaan hakiki tue drpd si die..mgkin milik org len skrg tp kemudian hr sape nk thu kn????
jadi i got 1 point kt sni..xperlu ade benci tue sbnrnya...klu rse xmampu menerima cara mereka bhgia 2 menyebabkn aku menderita pekak kn je telinga dan butakan mata bt seketika..pretend mcm dorang tue x wujud dh la..[angp je mereka manusia halimunan...bt2 xthu pn utk kebaikan jg...]

hmmm..klu dh tertib rse benci msti la silaturahim xkan terjalin kn..kt sni lg 1 keburukan aku dpt..benci tue bawa perpecahan kpd sesama manusia...bg aku senang je..aku jujur berkata aku benci tp aku mudh memaafkn klu kena pd gaya nye...pastu npe nk ungkit dn membenci lg??bt si pmpun yg aku rse byk bawa derita pd aku lpas die wujud dlm hidup aku ni..aku mmg ade benci pd die dlu..tp skrg aku dh memaafkn cma aku x suka die ade utk kmbli merosakan sstu yg baik..sudh2 la tue...bt i***..aku xberdendam so pls mengerti la perasaan aku sama klu x boleh sbg kawan sbg wanita pn xpe la...see bila xde benci manusia akn mudh memaafkan[tp ade gak stegah manusia yg xbolh mnerima dgn mudh..mcm si i*** ni pn lbh kurg gak..tp xleh nk salahkn die..dh tue cre hidup die kn kite kena cuba utk menerima..yg pntg kite jgn sampai tahap mengaibkan org len dah la]..bila manusia sudh saling memaafkn dan hidup berlandaskan jalan yg lurus maka tidak akn wujud perpecahn.

fitnah...wah...sgt melampau..fitnah itu lbh terok drpd membunuh...jd hindarkanlah diri drpd memfitnah org len...so kpd sesape klu aku ade fitnah korang ke..aku minta maaf ye..kdg kite ni xsedar kite memfitnah bila kite terlalu teruja bercerita sana sini pasal org tp hakikatnya fakta tu xbenar..maka kite dh memfitnah org len..hmmm.so berhati2 la...

ok..STOP..so pas ni aku harap si pmpuan nie pn leh berfikiran terbuka sikit...xperlulah lg nk cri aku kt fb ke kt hp ke kt mne2 je la skadar benda  yg sme..maki hamun..post kt fb mengata kt aku ke..pasal hal lpas tue xpe la benda dh jd pn...aku terima je setiap kte penghinaan tue tp pls jgn ulangi dh...dan jg buang la benda yg dia anggap x selesai 2..pe yg xselesai pn ntah la..[klu nk tggu aku putus bru nk kira selesai...tue masalah r...xbaik meruntuhkan umah tgga org nie...aku ckop pantang bab2 nie..ishhh emo lak tb2..huhu]..kite sesama islam ni berbaik-baikla..klu sebelah pihak je asik mengalah dan cube tuk perbaiki x menjadi jg...aku hormat die sebagai kakak sbnarnya[sb die tua setahun...aku ngan member yg tua pn aku pggl kakak gak]so xnak la benda ni berlanjutan dan terus menghantui hidup msg2...bg aku dh ckop sekadar die x ggu hidup kami lg dh..maaf tue dh sedia terbentang bt die...BERSATUlah sebagai Islam yg sejati..

dak sengal terbang : melayang2 fikiran memikirkan masalah yg tiada penghujung nye..klu die xnk berdamai nk bt mcm ne..aku dh cbe utk mengalah...cbelah ubah mentaliti tue sikit utk tgk mase  depan yg lbh cerah...klu terus berperangai mcm nie...xkn kemana nye hidup...~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan